Upprop: Bygg Nya Slussen Nu

Uppropet ”Bygg Nya Slussen Nu”

 

Detta är ett upprop till stöd för ombyggnad av Slussen i Stockholm enligt det förslag som framtagits av Foster + Partners och Berg Arkitektkontor och Stockholms stad. Detta upprop är ett alternativ till uppropet ”Rädda Slussen” som formulerades vid en sammankomst på Konstakademien 2009. För tydlighetens skull är texten till uppropet ”Rädda Slussen” från 2009 inlagd i spalten till vänster. Den som skriver under detta upprop skriver således bara under på de meningar som står i spalten till höger.

 

Uppropet ”Rädda Slussen”                  Uppropet ”Bygg Nya Slussen Nu”  

 

Konstakademiens ledamöter vid sammankomsten           Framtidsoptimistiska medborgare digitalt sammankopplade

27 april 2009                                                                 någonstans på nätet i april 2010

 

bestörta och förtvivlade över att man bestämt sig              entusiastiska och positivt överraskade över att stads-

                                                                                    byggnadskontoret och stadshuset efter åratal av utredningar

                                                                                    och tävlingar bestämt sig

 

för att ödelägga det vidunderliga stadslandskapet              för att presentera ett förslag som ersätter en brutal

vid Slussen.                                                                   biltrafikmaskin i rivningsfärdig vittrad betong.

 

Med dess utblickar och överraskningar,                           Med nya broar och utsikter över öppet vatten för gående,

                                                                                    bussar, taxi, bilar, barnvagnar, cyklar och kanske även i

                                                                                    framtiden spårvagnar,

 

dess innehållsrikedom och valmöjligheter.                        ersättande dess förlegade prioritering av energislösande och

                                                                                    barriärskapande massbilism.

 

Dess kontraster och hemligheter, dess lager av historia.   Dess övervåld på den blandade stadens ide och

                                                                                    föreställningen om att historiens lager av historia tog slut

                                                                                    1930 och att allt som därefter återstår är att bevara dåtidens

                                                                                    misstag in i en konserverad framtid.

 

Idag försummat och förslummat, men i grunden genialt.     Idag en sliten symbol för funktionalistiska trafikteknikers

                                                                                    maniska fixering vid trafiksepareringens evangelium om

                                                                                    åtskiljande av bebyggelse och trafiksystem.

 

Allt släcker man nu ut, ersätter med en banal trafiklösning, Allt detta förbättrar man nu, ersätter med en stadsbyggnads-

                                                                                     lösning som skapar nya torg och hus,

 

en hård exploatering.                                                       en ny rad av bebyggelse för kontor, affärer och bostäder,

                                                                                     vår tids motsvarighet till Skeppsbron som på 1600-talet

                                                                                     skapade en ny årsring av bebyggelse i Gamla Stan.

 

En gapande bred motorväg, en lång och ödslig gångbro       Ett öppet vattenrum med smalare broar än idag och en

                                                                                      Sluss där båtar kan passera utan att skuggas av

                                                                                      motorvägsramper.

 

En norrvänd mur av tunga stadskvarter som stänger            En inneslutning av dagens bullrande motorleder

utsikter och sammanhang.                                               som skapar nya utsikter  och sammanhang.

 

Värre kan det inte bli.                                                       Självklart kunde förslaget bli ännu bättre om utformningen

                                                                                      utreddes fram till år 2030 och självklart kan broar, gator,

                                                                                      fasader och torg se ut på olika sätt. Detaljerna kan och

                                                                                      kommer att, som i alla levande stadsdelar, förändras över

                                                                                      tiden. Värre än idag kan Slussen dock knappast bli.

 

Skam och förbannelse över de nidingar som gör detta.         Respekt och sympati för de politiker som trots en

                                                                                       osedvanligt hätsk kritikstorm vågar ta beslut för en stad

                                                                                       som i högre grad är byggd för gående än för bilister.

 

(För övrigt träffades den 12 april en brödförsäljare på Slussen av ett vinkeljärn som lossnat från sitt fäste och fick föras till Södersjukhuset för att sys med 4-5 stygn.)

Initiativtagare: Jerker Söderlind

 

 

Undertecknas

Fyll i formuläret nedan och klicka på "Skriv på uppropet!" för att underteckna ovanstående upprop. Namn och ort är obligatoriska uppgifter.

Du får gärna uppge din e-postadress och eventuell hemsida. Din e-postadress visas inte för andra besökare, men du kan komma att få nyhetsbrev av uppropets initiativtagare. Om du har en gravatar så syns den vid din underskrift.

 

Namn (och titel):Ort:
E-postadress:Hemsida:

 

1.Hans Goethe Peschen, fil.dr
Gstaad
2.Jerker Söderlind, arkitekt
Nacka
3.Gunilla Tisander
Stockholm
4.Per Hagwall
Stockholm
5.Daniel Carlsson-Mård
Stockholm
6.Mats Hermansson, Trafikplanerare
Stockholm
7.Daniel Elg, Tunneltågförare
Stockholm
8.Mattias Woldu, Civilekonom
Täby
9.Paula Stenqvist arkitekt
Stockholm
10.Boris Söderlind, filmstudent
Stockholm
11.Stefan Forsberg
Stockholm
12.Jonas Wahlberg, Arkitekt
Stockholm
13.Marcus Ekemar, Studerande
Stockholm
14.Axel Burvall
Stockholm
15.Johannes Löfvendahl, studerande
Enskede
16.Anders Gardebring
Stockholm
17.Johan Brunzell
Stockholm
18.Andree Wallin, Illustratör
Stockholm/Norberg
19.olof hultin redaktör
stockholm
20.Magnus Orest, designer
Stockholm
21.Jonas Valfridsson, Tonsättare
Stockholm
22.Ingrid Edman Markenfelt, MBA
Stockholm/VA
23.Christian Nesset
Trondheim
24.Jonas Forslin
Solna
25.Anders Lundkvist
Södermalm
26.Niklas Kock
Sthlm
27.Petter Lindfors
Stockholm
28.Johan Holm
Huddinge
29.Thord Swedenhammar, fil mag
Stockholm
30.Gustav Svärd
Kista
31.Niklas Öhrström
Sollentuna
32.Pier Rinaldi
Gnesta
33.Fredrik Jansson
Lidingö
34.Hans Hemmingsson, Läkarstudent
Stockholm
35.andris rozenbachs
stockholm
36.Patric Nilsson
Stockholm
37.Bo Zachrisson
Stockholm
38.Roy Mårtensson
stockholm
39.Andrés Araya
Tumba
40.Erik Gustafson
Bromma
41.Leo Estonius
Tallinn
42.Stefan Persson
Stockholm
43.Alexandre de loës
Nacka
44.Fredrik Sjölander
Stockholm
45.Zeth Lönnroth
Stockholm
46.Jonas Eriksson
Stockholm
47.Peter Nordström
Stockholm
48.pernilla strindin
Stockhol
49.Johannes Wolfmaier
Bromma
50.Jonas Frejd
Bagarmossen
51.Linda Lövgren
Stockholm
52.James Lin
Täby
53.Johannes Lilleberg
Stockholm
54.Per Glembrandt, arkitekt
Stockholm
55.Robert Radon
Stockholm/Södermalm
56.Jan Hjelmér, ingenjör
Solna
57.Bartek Tatkowski, civilingenjör
Stockholm
58.Roland Smedberg
Hammarby Sjöstad
59.Carl Lindgren
Årsta
60.Mikael Levander
Stockholm
61.Daniel Johansson
Nacka
62.Rasmus Öhrstig Bratt
Linköping
63.Tomas Lidholm
Hägersten
64.Pilutaq larsen, konstruktör
sollentuna
65.Haval Murad
Stockholm
66.Fredrik Cavallin, Arkitekt
Nacka
67.Andreas Ulvesand
Hägersten
68.Örjan Leringe
Södermalm
69.Anna Carlquist
Stockholm
70.Tove Svensson
Stockholm
71.Helen Bergquist
Stockholm/Södermaln
72.Björn Säfsten
Farsta
73.Kicki byggnadsingenjör
stockholm
74.Edvard Lindahl student
Stockholm
75.Mats Andersson
Stockholm
76.Leif Ericson
Stockholm
77.Alexander Lindblad
Vårgårda
78.Fredrik Öberg, arkitekt
Stockholm
79.Frederic D'Hondt
Stockholm
80.Anna Szkurlat Arkitekt SAR/MSA
Stockholm
81.Hans Berglund
Södertälje
82.Mikael Grahn, tecknare
Stockholm
83.Rasmus Waern, arkitekt
Stockholm
84.Lotta Wågmark
Stockholm
85.Christoffer Carstens, Civ. Ing.
Stockholm
86.Ulf Pettersson
Stockholm
87.Tom Taipalus
Nacka
88.fredrik
stockholm
89.Alexander Pihl
Stockholm
90.Gudrun Granåsen
17076 Solna
91.David Åhs
SBB
92.Andreas Samuelsson
Stockholm
93.David Olsson jones
Stockholm, Östermalm
94.Johan Tufvesson, informatör
Vällingby
95.Patrik Nilsson, Kundagent
Haninge
96.Lars Pettersson
Stockholm
97.Peter Scherr
Stockholm
98.Andreas Elin
Stockholm
99.Oscar Freyre
Hägersten
100.Anders Widegren
Stockholm
101.Claes Nyberg
Stockholm
102.Ulf Schyldt
Täby
103.Niclas Sandin
Stockholm
104.Elin Eriksson, studerande
Stockholm
105.Marcus Wileen
Stockholm
106.Mats Hagwall
Stockholm
107.Gustav Asplund
Hägersten
108.Michael Falk
Stockholm
109.Robin Lundgren
Nacka
110.Rasmus Rasmussen, serietecknare
Stockholm, Katarina
111.Mats Erikson
Enskede Gård
112.Fredrik Axelson Byggnadsingenjör
Stockholm
113.Petra Nieto
Stockholm
114.Jesper Magnusson, Student
Stockholm
115.Per Ahlin
Sollentuna
116.Cecilia Karlsson
Stockholm
117.Marcus Boklund
Stockholm
118.Hjalmar Raadik
Stockholm/södermalm
119.Carl Neumüller
Stockholm
120.Johan Buhre
Stockholm
121.Johnny Wahlström
Stockholm
122.Robert Bleiweiss
Segeltorp
123.John Pedersen
Lidingö
124.Per Kraulis
Stockholm
125.Stefan Williamson
Stockholm/Södermalm
126.Göran Johnson, arkitekt
Stockholm
127.Maria Aspvik
Stockholm
128.Tore Kullgren
Lidingö
129.Harald Cavalli-Björkman
Stockholm
130.Jens Vegas
Farsta
131.Gitta Wilén, Digital Storyteller
Stockholm
132.David Fahlander
Stockholm
133.Ingela Bendrot
TÄBY
134.Pär Dahlstedt
Nacka
135.Andreas Nilsson, Mätningstekniker
Tumba
136.Mattias Eriksson
Södermalm, Stockholm
137.Anna Landsmann, leg. sjukgymnast
KISTA
138.Fredrik Sahlström
Stockholm
139.Linda Fröjse, student
Solna
140.Erik Karlsson
Vällingby
141.Martin From, Civilingenjör
Stockholm
142.Johannes Söderlund, projektledare
Stockholm
143.Oscar Wireskog, Student
Stockholm
144.Erik Engholm
Stockholm
145.Joel Hernbäck, studerande
Stockholm
146.Christian Sundin
Stockholm
147.Thomas Petersen, Företagare
Stockholm
148.Johan Bergström
Danderyd
149.Helena Bergström
Danderyd
150.Jakob Wilhelmsson, student
Stockholm
151.Jakob Eklund
Stockholm
152.Emil Obroucka Lilja
Halmstad
153.Niclas Fogelström
Bromma
154.peer m myhrvold
Stockholm
155.Johan Olsén
Stockholm
156.Fredrik Granåsen, IT-tekniker
Täby
157.Gert Lindberg
Stockholm
158.Johanna Brandt, Landskapsarkitekt
Tensta
159.Robert Mohlström
Stockholm
160.Sture Jacobsson, civilingenjör
Stockholm
161.Mats Hayen, fil. dr, redaktör
Stockholm
162.Joakim Forsman, student
Grenoble, FR
163.Staffan Persson
Årsta
164.Erik Hamrefors, producent
Stockholm
165.Mattias Melin
Stockholm
166.Lars-Gunnar Liljestrand bergsing
Älvsjö
167.Johanna Klingvall
Stockholm
168.Fredrik Toller, landskapsarkitekt
vaxholm
169.Fredrik Jönsson
Stockholm
170.Klas Karis
Stockholm
171.Peter Häggström
Saltsjöbaden
172.Martin Andreasson
Stockholm
173.Peter Lauren, Museumguiden
Nacka, Sweden
174.StockholmGo
Stockholm
175.Andree, illustratör
Stockholm/Norberg

 

Uppropet startades
2010-04-14

 

Sprid budskapet

 

Kommentarer

2010-04-15 11:19
bra initiativ

Pingback-länkar

Slussdebatten breddas « No size fits all


Ansvarig för detta upprop är . Kontakta denne om du anser att en underskrift ska tas bort eller har frågor om uppropet. Rapportera stötande, oseriösa eller på annat sätt olämpliga upprop till abuse. Upprop.nu tar inte bort eller ändrar underskrifter. Publicerade upprop kan ej heller ändras, varken av uppropets initiativtagare eller Upprop.nu. Underskrifter kan ej tas emot via e-post.

Upprop.nu tar inte ställning i de namninsamlingar som skapas med hjälp av tjänsten, och kan ej heller svara på frågor om individuella namninsamlingar eller underskrifter, men förbehåller sig rätten att utan förvarning radera material som bedöms vara oseriöst, olagligt, eller på annat sätt olämpligt för publicering.

Upprop.nu är utvecklad av @tstorm.

MediaCreeper Creeper